TÍTOL ORIGINAL
I Girasoli
ANY 1970
DURACIÓN101 min.
PAÍS [Itàlia]
DIRECTOR Vittorio De Sica
GUIÓ Tonino Guerra, Giorgi Mdivani, Cesare Zavattini
MÚSICA Henry Mancini
FOTOGRAFIA Giuseppe Rotunno
REPARTIMENT:
Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Lyudmila Savelyeva, Galina Andreyeva, Anna Carena, Germano Longo
PRODUCTORA:
Coproducció Itàlia-França-Unió Soviètica; Carlo Ponti Production
GÈNERE I CRÍTICA:
1970: Nominada a l'Oscar: Millor banda sonora original / Drama / SINOPSI: Giovanna és una dona italiana que s'ha casat amb Antonio dotze dies abans del començament de la Segona Guerra Mundial. Antonio no vol lluitar en el conflicte, i simula bogeria per evitar allistar, però els oficials descobreixen la seva estratègia.
Aquest és l’últim dels tres films realitzats en els anys 60 per Vittorio De Sica al servei de la parella cinematogràfica formada per Sophia Loren i Marcello Mastroianni. Van escriure el guió Tonino Guerra i Cesare Zavattini amb la col.laboració de Giorgi Mdivani. Es va rodar en escenaris reals d'Ucraïna i Rússia. Nominada a un Oscar per la banda sonora, i guanya un David de Donatello a la millor actriu, Sofia Loren). Produïda per Carlo Ponti i Arthur Cohn per C. C. Champion (Roma) i Les Films Concordia (Paris), s'estrena el 14-III-1970 (Itàlia).
L'acció dramàtica té lloc a Nàpols i rodalies, al front rus (1942-1944) en localitzacions properes al Don, en una petita població innominada de la regió i a Moscou, al llarg d'un llarg període de temps que abasta des de 1942 fins aproximadament 1952. Antonio "Antonio" Bagliatti (Mastroianni) i Giovanna (Loren) es coneixen, s'enamoren i es casen aprofitant un permís militar de casament de 12 dies, després dels quals ell és traslladat al front rus com a soldat d'un dels regiment de la Divisione Alpina Julia. Antoni, de 32 anys, electricista, natural de Bellosguardo (Salerno, Campània), treballa a la regió de Nàpols, on viu amb la seva mare vídua (Carena). S'ha resistit durant anys al matrimoni. Giovanna, napolitana, filla d'un barber ja mort, es guanya la vida com modista. Té una llengua viperina, parla elevant el to de veu i gesticula a la napolitana.
El film suma drama, romanç i història. És el primer que una productora occidental roda a Rússia. Explora els sentiments humans de dos joves units per un sincer amor a primera vista, que es veuen separats per una guerra incomprensible i un desplaçament del noi a estranyes terres russes, inhòspites i inusuals. Presta especial atenció als sentiments d'incertesa, capaços d'impulsar en l'ésser humà el desplegament d'esforços immensos en tasques inversemblants de recerca d'informació. L'ésser humà enfrontat a dubtes durant un temps prolongat tendeix a tractar de superar-les a costa fins i tot de sacrificis i esforços personals importants.
Explora una realitat relativament nova: les complexes relacions entre amor i agraïment. Analitza comportaments humans derivats d'actituds de lleialtat, generositat i fidelitat. L'amor sincer entre dues persones es pot veure interromput per causes no desitjades, situades més enllà de la capacitat humana de gestió i deslligades de qualsevol connotacions egoistes, desconsiderades o irrespectuoses. L'amor de parella no sempre és permanent i immutable, no sempre és per a tota la vida, no sempre pot superar tot tipus de contrarietats, no sempre es dissol per desafecte, infidelitats o deslleialtats.
El relat és sincerament realista. Reflexiona a partir de la realitat, que tracta d'observar, descriure i, en la mesura del possible, explicar. No li interessen els elements argumentals fantasiosos o imaginaris. Aquesta actitud no impedeix, però, que el realitzador ofereixi imatges carregades de simbolisme, com la multitud de nens a la carrera que acompanyen els nuvis a la sortida de l'església, la bandera vermella desplegada a doble imatge sobre el camp de batalla de l'estepa russa, el bust de maniquí de la casa de la modista, els assolellats camps de gira-sols, els paisatges de neu, fred, guerra i mort, etc. Empra el gira-sol, enamorat del sol, com a símbol de l'amor humà de parella.
El metratge es presenta esquitxat d'humor, com la ingestió involuntària d'un pendent, el cistell d'ous de la mare, la truita de 30 ous, els amanyacs de la parella al manicomi, la bogeria d'Antonio, etc. Afegeix entranyables imatges d'arrel costumista, com els treballadors russos que surten de la factoria al final de la jornada (als quals dedica plans generals i successius primers plans descriptius), els carrers de Moscou en un assolellat dia d'estiu, el contacte amb la prostituta, la discussió de Giovanna amb l'oficial del jutjat, etc.
Destaca la interpretació estel.lar de Sophia Loren, que lliura un treball de gran nivell, secundada per un brillant Mastroianni i una encertada Lyudmila Savalyeva. El nadó de Giovanna és Carlo Ponti Jr fill de Sophia Loren. Els tres films de De Sica realitzats en els 60 al servei de la parella de Loren i Mastroianni són "Matrimoni a la italiana" (1963), "Ahir, avui i demà" (1964) i "Els gira-sols" (1970). Aquesta última obté un notable èxit de públic en el seu moment.
La banda sonora, d'Henry Mancini, nominada a l'Oscar, ofereix una partitura de tons melancòlics, nostàlgics i lírics. Composta de 10 talls, destaquen els titulats "Loss of Love" i els descriptius "Masha's Theme" i "Giovanna". El tall "Love in the Sand" respira il.lusió, alegria i apassionament. El tema principal, de gran bellesa, és el d'amor ("Sunflowers"), que s'ofereix interpretat pausadament al piano. La fotografia, de Giuseppe Rotunno ("El gatopardo", Visconti, 1963), en color (tecnicolor) i scope, és sòbria, realista i classicista. Crea composicions de bon dibuix, directes i sinceres. Subratlla el to melancòlic del relat amb clarobscurs de brillant execució.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada